Stel je eens een situatie voor waarin jouw werknemers efficiënter werken, tevredener zijn en 24/7 geholpen worden terwijl de kans op fouten wordt verminderd en tijd binnen de organisatie wordt vrijgemaakt. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Bijna, want self service maakt dit mogelijk. Misschien denk je nu: als het zo eenvoudig zou zijn, dan zou toch iedereen dit doen. En dat klopt. Self service wordt inderdaad steeds meer ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onbemande benzinestations, zelfscan kassa’s in de supermarkt of bestelpalen bij fastfoodketens. Self service komt steeds vaker voor in ons dagelijks leven en ook organisaties zien in toenemende mate de voordelen hiervan in om werknemers te voorzien van de service die zij nodig hebben. De vijf belangrijkste voordelen hebben wij voor je op een rijtje gezet.
Efficiëntie
Het kan frustrerend zijn als je net niet de juiste toegangsrechten hebt om je werk goed uit te voeren. Je hebt geen toegang tot die ene netwerkschijf, je hebt niet de software op je computer staan die je nodig hebt of je bent simpelweg je wachtwoord vergeten. Het liefst wordt je binnen een paar minuten geholpen zodat je weer verder kunt, maar dan moet degene die jou kan helpen hier maar net tijd voor hebben. Met self service is dit helemaal niet nodig. Dit biedt namelijk de mogelijkheid om dergelijke issues zelfstandig op een eenvoudige en snelle manier op te lossen. Hierdoor kun je direct weer aan de slag.
Tijdsbesparing
Naast dat self service er op deze manier voor zorgt dat een hoop frustratie bespaard blijft, bespaar je hier ook nog eens veel tijd mee. Niet iedereen is altijd direct beschikbaar om jou te helpen wanneer je niet door kunt gaan met je werk omdat je hulp nodig hebt, en is het dus mogelijk dat je hierop zult moeten wachten. Maar er is iemand die wel altijd direct tijd heeft wanneer jij niet door kunt werken. Dat ben jijzelf. Met self service kun jij jezelf direct helpen, hoef je op niemand te wachten en bespaar je een hoop tijd. Daarnaast wordt ook de IT-servicedesk ontlast omdat zij jou niet langer hoeven te helpen bij de afhandeling van deze verzoeken. Tijd die jullie ongetwijfeld beter kunnen besteden.
Minder kans op fouten
Self service gaat hand in hand met automatisering. Door bepaalde routinematige processen te automatiseren is het namelijk voor iedereen mogelijk dit eenvoudig en zelfstandig uit te voeren. Door deze automatisering is er slechts nog minimaal menselijk handelen nodig. Fouten maken is menselijk en bij elke extra handeling die wij verrichten is de kans nu eenmaal groter dat we een fout maken of ons vergissen. Met self service wordt de kans op vergissingen geminimaliseerd. En zoals Johan Cruijff zei: “Ik maak zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen.”
Tevredenheid
De combinatie van self service en automatisering zorgt er niet alleen voor dat de kans op fouten geminimaliseerd wordt, ook zorgt dit ervoor dat werknemers snel en op een veilige manier toegang kunnen krijgen tot de IT-middelen die ze nodig hebben, zonder tussenkomst van de IT-servicedesk. Hierdoor worden wachttijden gereduceerd tot minuten in plaats van dagen. Dit neemt onnodige frustraties weg en dat komt de werksfeer ten goede.
24/7 service
Marktonderzoeksbureau PanelWizard heeft onder ruim 1.000 Nederlanders onderzoek gedaan naar de grootste frustraties in serviceverlening. Uit dit onderzoek bleek dat één van de grootste frustraties onder de ondervraagden is dat serviceverlening alleen tijdens kantooruren beschikbaar is. Zeker nu we als gevolg van de coronapandemie steeds meer vanuit huis en buiten kantooruren werken, is het belangrijk dat je altijd en overal geholpen kunt worden met mogelijke problemen die je hebt. En misschien kun je van de servicedesk niet verwachten dat zij 24/7 beschikbaar zijn, maar self service maakt het mogelijk dat jij geholpen kunt worden wanneer jij er behoefte aan hebt.
Self service wordt dus steeds vaker ingezet in ons dagelijks leven en ook binnen organisaties brengt dit vele voordelen met zich mee. Voordelen die wij voor uw organisatie kunnen realiseren middels ons IGA platform. En het mooie is: self service is slechts één van de voordelen die ons platform u te bieden heeft. Daarnaast zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat u nieuwe werknemers op een snelle en veilige manier kunt on- en offboarden, hen eenvoudig de juiste toegangsrechten kunt toewijzen en dat u een serieuze stap zet richting conformiteit met de wetgeving omtrent privacy en informatiebeveiliging. Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten over de self service mogelijkheden of de andere voordelen die ons platform te bieden heeft.
Rick de Laat
Marketing medewerker