Tijdens de pandemie heeft Identity Governance & Administration (IGA) zichzelf bewezen voor organisaties. Terwijl we allemaal massaal thuiswerkten hadden veel organisaties te maken met de uitdagingen die hierbij kwamen kijken op het gebied van efficiëntie en veiligheid. Werknemers waren niet langer gebonden aan een vaste locatie en de “gebruikelijke” kantooruren. Daarnaast konden zij werken vanaf elk device dat zij maar wilden. Hoe zorg je er als organisatie dan voor dat werknemers toch op elk moment beschikking hebben tot de informatie en applicaties die zij nodig hebben zonder dat dit ten koste gaat van de – fysieke en digitale – veiligheid? IGA bood tijdens de pandemie de oplossing waar veel organisaties naar op zoek waren. Maar hoe zit het met de waarde van IGA wanneer de wereld weer opengaat? Was IGA een tijdelijke oplossing of heeft het blijvende waarde voor organisaties?
Thuiswerken was iets wat wij twee jaar geleden bij hoge uitzondering deden. Je ging naar kantoor tenzij het echt niet anders kon. Tijdens de pandemie draaide dit 180 graden. We werkten vanuit huis tenzij dit echt niet anders kon. Iets waar veel organisaties niet op ingericht waren. Binnen de muren van het kantoor was het bieden van een betrouwbare en veilige werkplek geen probleem, maar om dit ook bij de honderden of duizenden werknemers thuis te garanderen was iets waar veel organisaties niet eerder mee te maken hadden gehad. De uitdaging om de normen voor cybercriminaliteit en toegangs- en identiteitsbeheer consistent te houden in een gedecentraliseerde IT-omgeving. Een uitdaging waar IGA voor gemaakt is.
Wanneer de maatregelen straks weer langzaam losgelaten worden, zal thuiswerken in veel gevallen geen vereiste meer zijn. Waar velen van ons niet kunnen wachten tot alles weer “zoals vanouds” is, lijkt thuiswerken één van de dingen te zijn waar veel werknemers de voordelen wel van inzagen. Het brengt ook zeker voordelen met zich mee op het gebied van flexibiliteit en efficiëntie. Voor werknemers, maar ook voor organisaties. Thuiswerken zal in veel gevallen dan ook – geheel of gedeeltelijk – onderdeel blijven van “het leven na corona”. Dit betekent alleen wel dat de juiste tools en mogelijkheden beschikbaar moet zijn met betrekking tot cyberveiligheid en toegangs- en identiteitsbeheer. Voor huidige, maar ook voor nieuwe werknemers. En zeker voor nieuwe werknemers kan dit nog best een uitdaging zijn.
Er komt een nieuwe werknemer in dienst. Hij of zij zal niet op kantoor werken, maar thuis. Hij of zij maakt geen gebruik van de computers die op kantoor aanwezig zijn, maar van zijn of haar eigen apparatuur. Maar deze werknemer zal wellicht wel gaan werken met vertrouwelijk informatie. Of misschien is er wel vertrouwelijk informatie waar deze werknemer juist geen toegang toe zou mogen hebben. Allemaal zaken die het onboardingsproces niet vergemakkelijken of efficiënter zullen maken. Thuiswerken brengt voor veel werknemers misschien gemak met zich mee, maar HR- en IT-personeel zal hiermee toch vooral te maken krijgen met extra werk. Werk dat efficiënter en veiliger kan plaatsvinden met een IGA-oplossing.
Met een IGA-oplossing kunnen namelijk vaste rollen worden aangemaakt en verleend met daaraan verbonden toegangsrechten die voor die rol van toepassing zijn. Op deze manier worden de juiste toegangsrechten eenvoudig, snel en veilig verleend aan (nieuwe) werknemers. Het overzicht en het inzicht dat hierover verkregen wordt, maakt IGA de ideale tool voor identiteitsbeheer binnen organisaties. Zeker wanneer werknemers geheel of gedeeltelijk vanuit huis werken of dit na de pandemie willen blijven doen. Maar ook wanneer werknemers niet kunnen wachten om weer gezellig samen op kantoor te werken, zorgt IGA voor een efficiënt en veilig onboardingsproces. Identity Governance & Administration heeft zijn waarde bewezen tijdens de pandemie, maar deze periode heeft veel organisaties ook laten inzien wat de waarde van IGA is wanneer de wereld weer opengaat.
Identiteitsbeheer, het geautomatiseerd verlenen van de juiste toegangsrechten en het onboarden van medewerkers zijn slechts enkele van de vele waardevolle functionaliteiten binnen het Provisior platform. Met onze aanvullende self service mogelijkheden ontzien wij IT-personeel van hun repeterende, administratieve taken en bieden wij werknemers nog meer gemak en efficiëntie tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Ook buiten de voorheen gebruikelijke werkplekken en kantooruren. Iets waar wij en onze klanten dagelijks van profiteren en waar wij u graag nog meer over vertellen.
Rick de Laat
Marketing medewerker