Vanuit mijn rol als sales manager kom ik vaak bij bedrijven over de vloer die geïnteresseerd zijn in onze diensten. En één van de eerste onderwerpen tijdens zo’n gesprek is altijd de reden van de interesse in Provisior. Het is interessant om te zien dat de beweegredenen voor bedrijven om te kiezen voor Self Service en Automation steeds aan het verschuiven zijn. De laatste tijd kom ik drie grote drijfveren tegen binnen een organisatie en het leek me interessant deze te benoemen in een Blog.
Betere dienstverlenging richting eindgebruiker
Ik zeg niets nieuws als ik vertel dat we leven in de tijd van het flexibele werken. Mensen werken niet meer tussen 9:00 en 17:00 van maandag t/m vrijdag op kantoor, maar loggen 24×7 vanaf elke locatie in. Helaas is de dienstverlenende organisatie binnen een onderneming vaak nog wel klassiek ingericht. Alleen bereikbaar binnen kantooruren met SLA’s van 24 of zelfs 48 uur. Met de inzet van Self Service en Automation kunnen medewerkers 24 uur per dag diensten aanvragen en worden deze vaak direct uitgevoerd waardoor ze snel of zelfs direct weer aan het werk kunnen.
Kostenbesparingen en capaciteitswinst
Het takenpakket van een IT-afdeling wordt elk jaar groter en vaak groeit het budget en de capaciteit niet evenredig mee. Met de inzet van Self Service en Automation kunnen veel voorkomende werkzaamheden geautomatiseerd worden, waarmee kosten worden bespaard en capaciteit wordt gewonnen. Daarnaast hoeven de medewerkers zich niet meer bezig te houden met niet uitdagende repetitieve werkzaamheden, maar kunnen ze zich richten op de complexere vraagstukken en problemen.
Borgen van processen en grip krijgen op rechtenstructuur
Regelmatig krijgen we te horen dat onze klanten geconfronteerd zijn met een incident, waarbij medewerkers toegang hadden tot informatie waar ze vanuit hun functie geen recht toe hadden. Na zo’n incident willen bedrijven graag zo snel mogelijk weer controle hebben over hun rechtenstructuur. Wanneer deze in de loop der jaren is opgebouwd en iedere medewerker bijna zijn eigen unieke rechtenverzameling heeft, kan dit een complex traject zijn. Provisior geeft onze klanten de tools om hier mee aan de slag te gaan. Denk hierbij aan het introduceren van RBAC, uitgebreide rapportagemogelijkheden om inzicht in de rechtenstructuur te krijgen en een autorisatie-proces waardoor medewerkers geen ongeoorloofd toegang kunnen krijgen tot vertrouwelijke informatie.
Pilot
Nog steeds gaan de ontwikkelingen razendsnel en natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen te behalen met de introductie van Self Service en Automation maar bovenstaande drie geven binnen een organisatie vaak al genoeg draagvlak om ermee aan de slag te gaan.
Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact op om de mogelijkheden van een pilot binnen uw organisatie te bespreken.
Jeroen Stet
Sales manager